Kuka auttaa asumisen eri vaiheissa?

Avaimen myynnin puhelimet pirisevät kuukaudessa lähes parituhatta kertaa. Voit vain arvella kuinka monenlaisista asioista ja tilanteista siellä keskustellaan. Asumisen eri vaiheissa tarvitaankin eri henkilöiden ammattitaitoa. Joskus asiakkaasta tuntuu siltä, että oikean henkilön tavoittaminen oman asian ratkaisuun ei aina ole kovin helppoa. Pitäisikö olla yhteydessä myyntiin, huoltoyhtiöön, isännöitsijään vai saisiko asian selvitettyä vastikevalvonnan kanssa? Kerron nyt sinulle keiden kanssa olet yhteydessä asumisen eri tilanteissa. Aloitetaan alusta eli siitä, kun haaveilet uudesta kodista Avaimella.

Myyntineuvottelija auttaa löytämään uuden kodin

Avaimen asiakaspalvelun myyntipisteitä on Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Lahdessa. Jokaisella myyntipisteellä työskentelee myyntineuvottelijoita ja myyntikoordinaattoreita, jotka auttavat löytämään sinulle sopivan kodin. Itä-ja Pohjois-Suomessa Avaimen kohteita hoitavat Joensuun, Kuopion ja Oulun Colliersin myyntineuvottelijat.

Kaikki alkaa hakemuksen täyttämisellä. Sen voi tehdä omalta kotisohvalta sähköisesti, soittamalla myynnin asiakaspalveluun tai tulemalla käymään toimistolla. Hakemuksen jättämisen jälkeen myyntineuvottelijat tarjoavat sinulle hakemustasi vastaavia asuntoja ja järjestävät mahdollisuuden tutustua asuntoon. Sopivan asunnon löydyttyä keskustelet sopimukseen liittyvistä asioista myyntineuvottelijan kanssa ja allekirjoitat vuokra- tai asumisoikeussopimuksesi. Sopimukseltasi löydät myyntineuvottelijan ja Avain Asuntojen yhteystiedot. Sopimuksen liitteistä löydät myös muut asumisen aikaiset tärkeät yhteystiedot huoltoyhtiölle, vastikevalvontaan ja isännöitsijälle.

Huoltoyhtiö huolehtii huoltotöistä ja päivystää vikatilanteissa

Muuttopäivänä tarvitset huoltoyhtiön yhteystiedot avainten noutamiseksi ja sitten myöhemmin, mahdollisia muita huoltotoimenpiteitä varten. Huoltoyhtiölle toimitetaan uuden asukkaan tuloilmoitus ja ilmoitetaan asumisen aikana tapahtuvat asukasmuutokset. On tärkeää, että talon omistajalla on ajantasainen tieto asukkaistaan. Huoltoyhtiön yhteystiedot löydät Avaimen kotisivuilta ja talosi rappukäytävän ilmoitustaululta. Huoltoyhtiölle voi soittaa, laittaa sähköpostia tai tehdä huoltoilmoitukset sähköisen vikailmoituksen kautta. Omaan puhelimeen kannattaa tallentaa huoltoyhtiön päivystysnumero, jotta tarvittaessa saat avun nopeasti esimerkiksi silloin, kun avaimet ovat jääneet kotiin.

Isännöitsijä hyväksyy asukkaan muutostyöt ja tuntee kotitalosi

Jokaisella kohteella on oma isännöitsijä, joka tuntee talon ja huolehtii asumisolosuhteista. Häneen ollaan yhteydessä asukastoimintaan, remonttiin ja järjestyshäiriöihin liittyvissä asioissa. Ota yhteyttä isännöitsijään, jos haluat tehdä remonttia tai muutostöitä asunnossasi. Isännöitsijä käy läpi ja hyväksyy suunnitelmasi. Isännöitsijän kautta hoidetaan myös pitkäaikaisen asukkaan palkitsemiset. Asuttuasi 10, 20 tai 30 vuotta, voit saada esimerkiksi vastikkeettoman kuukauden, uuden ilmeen keittiöön tai uuden laminaattilattian.

Vuokra -ja käyttövastikemaksut hoidetaan vastikevalvonnan kanssa

Sopimuksen allekirjoituksen yhteydessä saat ensimmäisen vuoden vuokra- ja käyttövastikemaksujen tiedot myyntineuvottelijalta. Vuokran tai käyttövastikkeen maksuun liittyvät käytännön asiat hoituvat jatkossa vuokra- tai vastikevalvonnan kautta.  Jos haluat puolestaan tarkistaa asumisoikeusmaksusi suuruuden asumisen aikana, voit olla yhteydessä myyntipalveluun, jossa myyntikoordinaattorit tekevät indeksitarkistuksen asumisoikeusmaksuusi.

Myyntikoordinaattorit tekevät sopimusmuutoksia

Erilaiset elämäntilanteet muuttavat asumisen tarvetta. Tutut myyntipalvelun myyntineuvottelijat ja myyntikoordinaattorit auttavat sinua asunnon vaihtoon liittyvissä asioissa. Myyntipalvelun myyntikoordinaattorit hoitavat myös muita sopimukseen liittyviä muutoksia esimerkiksi ero- ja kuolinpesätilanteissa.

Kun haluat luopua asunnostasi, toimita myyntipalveluun kirjallinen irtisanomis- tai luovutusilmoitus. Saat postitse kotiin poismuuttokirjeen, jossa on ohjeet asunnon luovuttamista varten. Huoneistotarkastajan kanssa käytte yhdessä läpi asunnon kunnon. Huoneistotarkastaja arvioi mahdolliset asuntoon tehtävät maalaus- tai muut huoltotyöt. Asukas tai myyntineuvottelija näyttää asuntoa uudelle asukkaalle. Yhteistyöllä asukas, myynti, huoneistotarkastaja ja huoltoyhtiö huolehtivat asunnon myyntikuntoon taas uudelle asukkaalle.

Jokaisella työntekijällä on oma roolinsa, jotta asuminen Avaimella sujuisi kaikilla asukkailla helposti ja huoletta. Teemme aktiivista yhteistyötä kaikkien sidosryhmiemme kanssa asukastyytyväisyyden ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Myyntipalvelun toimistot ovat avoinna asiakkaille ja yhteyttä voi ottaa myös puhelimitse, sähköpostilla tai sosiaalisen median kautta. Autamme sinua ilolla kaikissa asumiseen liittyvissä kysymyksissä nyt ja tulevaisuudessa.

Marjo Paulin, myynti- ja asiakaspalvelukoordinaattori, Avain Asunnot

Edellinen
Haku Lahden Ranta-Kartanon asumisoikeusasuntoihin on alkanut
Seuraava
Helsingin Avain Asuntomyynnin toimisto kiinni 12.5.