Asumisen aikana

Täältä löydät ohjeet asumisen aikaisiin asioihin.

Isännöinti ja huolto

Mitä asioita isännöitsijä hoitaa?

Isännöitsijän vastuulla on talosi juoksevien asioiden hallinnointi sekä talon asumisolosuhteista huolehtiminen. Hän huolehtii siitä, että kiinteistö voi hyvin ja että ylläpito-, huolto- ja korjauskustannukset pysyvät kurissa. Isännöitsijä huolehtii myös tiedonkulusta, jotta tiedät mitä kotitalossasi tapahtuu. Isännöitsijän vastuulla on myös talon korjausohjelman ja talousarvion toteuttaminen.

Isännöintiin voit olla yhteydessä muun muassa asukastoimintaan tai järjestyshäiriöihin liittyvissä asioissa. Helppo tapa asiointiin on täyttää sähköinen palvelupyyntölomake.

Isännöintitoimiston yhteystiedot löydät aina talosi ilmoitustaululta, Kotiavain-asukassovelluksesta ja täältä.

Milloin on syytä ottaa yhteyttä huoltoyhtiöön?

Huoltoyhtiö vastaa siitä, että kiinteistön ja asunnon viat tulevat nopeasti korjatuiksi ja kiinteistön laitteet huolletuiksi. Huolto auttaa esimerkiksi silloin kun olet unohtanut avaimesi, asunnon varustukseen kuuluvassa kodinkoneessa on vikaa, jos hana vuotaa tai parvekkeen ovi tai jokin ikkuna ei mene kiinni. Huolto hoitaa lisäksi yhteiset tilat ja piha-alueet sekä lumityöt, hiekoituksen, nurmikon leikkuut ja rikkaruohojen kitkennän. Helppo tapa ilmoittaa vioista huoltoyhtiölle on täyttää sähköinen vikailmoituslomake.

Muuttaessasi tee huoltoon tulo- tai lähtöilmoitus.

Milloin ja miten teen vikailmoituksen?

Sinun on aina ilmoitettava asunnossa tai yhteisissä tiloissa huomaamistasi puutteista ja vioista.


Tarkkaile siis vesihanojen, wc:n huuhtelulaitteiden, lämmitys-, ilmanvaihto-, sekä sähkölaitteiden toimintaa ja kuntoa – myös yhteistiloissa. Jos havaitset vikoja tai puutteita, ilmoita niistä suoraan huoltoyhtiölle täyttämällä sähköinen vikailmoituslomake. Linkki vikailmoituksen tekemiseen löytyy myös Kotiavain-asukassovelluksesta. Voit ottaa huoltoyhtiöön yhteyttä myös puhelimitse, yhteystiedot löytyvät täältä.

Mikäli huomaat kiireellisesti korjattavan vian (esimerkiksi vesivahinko, sähkövika tai oven avaaminen) illalla tai viikonloppuna, olet velvollinen ottamaan välittömästi yhteyttä huoltoyhtiön päivystykseen.

Mikä on Kotiavain-asukassovellus?

Kaikilla Avaimen asukkailla on käytössä Kotiavain-asukassovellus. Kotiavain-asukassivustolle pääset osoitteessa avainasunnot.fi klikkaamalla sivun oikeassa yläkulmassa olevaa linkkiä Kotiavain-asukassivusto.

Kotiavain-asukassovellukseen kirjaudutaan selaimella osoitteessa mobile.o4a.fi. Mobiilisovelluksen voit ladata App Storesta tai GooglePlay-kaupasta nimellä One4all Mobile. Saat rekisteröitymiskutsun palveluun suoraan palveluntoimittaja One4Allilta sopimuksen voimaanastumisen jälkeen siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka olet Avaimelle ilmoittanut. Apua palvelun käyttöön saat osoitteessa support@one4all.fi. Voit päivittää sähköpostiosoitteesi  Avainasunnot.fi/kotiavain sivulla olevan linkin kautta.