Sähkö- ja hybridiautot herättävät keskustelua nykyään entistä enemmän. Osa pitää hypetystä propagandana, osa ekologisena ja järkevänä vaihtoehtona perinteiselle bensiini- tai dieselautolle. Luonnollisesti aihe on mielenkiintoinen ja ajankohtainen myös Avaimen asukkaiden keskuudessa. Avaimella on sähkö- ja hybridiautojen latausasemia tällä hetkellä muutamassa kohteessa, mutta ne yleistyvät uudiskohteissa koko ajan. Kaikki Avaimen latausasemat on tarkoitettu vain kyseisen talon asukkaille. Moni ei tule välttämättä ajatelleeksi, että perinteinen autolämmityspistorasia on suunniteltu kestämään vain kahden tunnin jatkuvaa sähkönkäyttöä kylmällä ilmalla kerrallaan. Ladattavan sähkö- tai hybridiauton lataaminen perinteisestä autolämmityspistorasiasta ei ole Avaimella sallittua. Jatkuva lataaminen voi aiheuttaa esimerkiksi ylikuumenemisvaaran.
Auton lämmitystolpissa olevien pistokkeiden päivittäminen sähkö- tai hybridiauton lataustarkoitukseen on sallittua asukkaan muutostyönä ja se on käytännössä aina teknisesti mahdollista toteuttaa. Tällöin lopputuloksena on ns. hitaan latauksen mahdollistava latausasema ja sähkövirta on rajoitettu 8 ampeeriin. Tuolla sähkövirralla lataa tunnissa 1,84 kW sähköä. Tavanomaisen hybridiauton 9 kW akuston saa tuolla virralla ladattua täyteen siis noin viidessä tunnissa.
Jos asukas tarvitsee nopeampaa lataustehoa, on nykyisen autolämmitystolppakentän rakenteeseen pureuduttava perusteellisemmin sähköalan ammattilaisen toimesta. Avaimen kiinteistöt ovat teknisiltä ominaisuuksiltaan erilaisia, joten isännöitsijä teettää selvitystyön muutostyötä hakevan asukkaan pyynnöstä aina kohdekohtaisesti. Selvityksen perusteella tehdään päätös ladattavuudesta ja sen edellytyksistä. Lopputulokseen vaikuttavat kohteen tekniset ominaisuudet, kuten sähkökeskuksen sulakekoko ja käytetyn kaapeloinnin kapasiteetti.
Muutostyökustannuksiin kuuluu uusi lämmitystolpan yläosa, lämmitystolpan yläosan vaihtaminen jatkuvaa latausta kestävään malliin sekä sähkötolpan ennallistaminen asukkaan muuttaessa pois kohteesta. Asukas saa viedä laitteen mukanaan poismuuton yhteydessä, mikäli Avain ei lunasta laitetta itselleen. Käyttökustannukset lasketaan hyödyntäen ladattavan ajoneuvon akustotietoa ja auton sisäisen laturin lataustehotietoa (kulutus). Oletuksena on, että hybridiajoneuvo ladataan tyhjästä täyteen 1 krt/ vrk. Vaihtoehtoisesti, riippuen uuden latausaseman teknisistä ominaisuuksista, voidaan sähkön käytön laskutus hoitaa myös todellisen sähkönkäytön mukaan. Asukas eli latauslaitteen käyttäjä vastaa muutostyö- ja käyttökustannuksista.
Olemassa olevien kiinteistöjen autolämmityspistorasiat muutetaan talo kerrallaan jatkuvaa latausta kestäväksi tulevien perusparannusten yhteydessä. Lisäksi hitaat ja keskinopeat latausasemat tulevat yleistymään Avaimen uudiskohteissa. Sähköpääkeskuksiin asennetaan latauskentän toimintaa tarkkaileva laite, joka jakaa lataustehoa kaikille lataajille siten, että sulakkeet eivät laukea. Tulevaisuudessa autopaikan haltija tekee kylmästä autopaikasta vuokrasopimuksen Avaimen kanssa ja tarvitessaan sähköä joko auton lämmitykseen tai auton lataukseen, asukas lataa Avaimen yhteistyökumppanin mobiiliapplikaation, jonka kautta oman autopaikan latauspiste on sitten käytettävissä. Sähkön käytön laskutus ja mahdollinen lämmityksen ajastus hoituvat tuon applikaation avulla.
Ajoneuvojen liikuttamiseen tarvittavan moottori-, polttoaine- ja energiateknologian muutoksen siirtymävaiheessa ollaan vasta alussa. Siirtyminen täyssähköautoiluun ei välttämättä ole ekoteko, vaikka se sellaiselta saattaa vaikuttaakin. Eikö enää ole väliä millä tai miten sähkö tehdään? Miten lataaja voi erottaa samasta sähköjohdosta tulevan kivihiilisähkön tuuli- tai vesisähköstä? Paljonko luonnonvaroja käytetään sähköauton akuston valmistamiseen, entä akun kierrättäminen sitten kun sen käyttöikä päättyy? Paljonko uusi akusto maksaa, jos sen uusiminen tehdään omalla kustannuksella? Entäpä mistä valtion kirstuun saadaan rahat, jotka jäävät saamatta autoverosta, sillä täyssähkö- ja uusien ladattavien hybridiautojen autovero on käytännössä 0 €.
Onko ajaminen biodieselillä kuitenkin luonnonvaroja vähemmän kuluttavampaa kuin sähköautoilu? Onko kotimaisen Nesteen palmuöljytuotannon jätetisleestä valmistettu My-diesel ekologinen polttoaine vai lisääkö se sademetsien hakkuita, kun palmuöljyn tuotanto kasvaa ja palmuille tarvitaan lisää kasvualustoja? Entäpä jos korvaamme tavallisen dieselin kotimaisen ST1:n jätepohjaisella etanolidieselillä, jonka käyttö vähentää sekä hiukkaspäästöjä että hiilidioksidipäästöjä 80-90% verrattuna tavallisen dieselin käyttöön? Ehkäpä lähitulevaisuus onkin sähköautoissa, joiden sähkö tuotetaan autossa polttokennolla ajon aikana käyttäen polttoaineena vetyä. Vety sinänsä ajon aikana ei tuota lainkaan ilmastopäästöjä, mutta vedyn valmistamiseen vedestä ja nesteyttämiseen, sekä paineistamiseen tarvitaan paljon energiaa.
Jan Bertills, kiinteistöjohtaja, Avain Asunnot
Kuva: Lassi Kaaria