Kuluttajien kiinnostus sähköisiä ajoneuvoja kohtaan kasvaa ja sähköautojen rekisteröintitilastot ovat tasaisessa nousussa. Sähköautojen uutuuden viehätyksen lisäksi monia autoilijoita viehättää myös sähköauton kokonaiskäyttökustannusten edullisuus verrattuna fossiilisten polttoaineiden käyttöön.
Sähköautot ja niiden lataaminen tuovat mukanaan paljon uutta. Kyseessä on valtava muutos koko autoilun historiassa. Arkisesti sähköautolla yleensä tarkoitetaan täyssähköautoa, mutta sähköautojen kategoriaan kuuluvat myös nk. hybridiautot, joissa on sekä polttomoottori että sähkömoottori. Moni taloyhtiö on asentanut kiihtyvään tahtiin sähköautojen latauspisteitä asukkailleen ja sähköautojen latauspisteitä tulee jatkuvasti lisää myös huoltoasemien ja päivittäistavarakauppojen pihoihin.
Sähköauton latausasema, joka tunnetaan myös nimellä latauspiste tai sähköajoneuvon syöttölaitteisto, on laite, joka syöttää sähköä pistorasiaan kytkettävien sähköajoneuvojen lataamiseen. Sähköauton lataaminen kotitalon parkkipaikalla on halvempaa, kuin bensa-asemien pikalatureissa lataaminen.
Jos lataat autoa kotona, maksat käyttämistäsi kilowattitunneista (kWh). Kun sähköautoa ladataan kotona päivittäin, sen kuukausittaiset energiakustannukset ovat huomattavasti edullisemmat verrattuna bensiini- tai dieselauton tankkaamiseen. Kotilatauksessa helppo muistisääntö on se, että yksi kilowattitunti (kWh) maksaa normaalisti noin 10 senttiä. Jos sähköauton akun kapasiteetti on noin 30 kWh, sen lataaminen tyhjästä täydeksi maksaa noin 3 euroa. Kun olet tien päällä eikä sinulla ole kotilaturia käytössä, voit pysähtyä sähköauton bensa-asemalle eli pikalaturille lataamaan. Pikalaturilla lataaminen on nopeampaa ja tehokkaampaa kuin kotilaturilla. Pikalatauksessa latausteho on 50–150 kWh ja suurteholatauksessa vähintään 150 kWh. Jos sähköautoa ladataan kotona päivittäin ja pikalatausta käytetään pidemmillä matkoilla, kokonaiskäyttökustannukset ovat silti pienemmät kuin fossiilisia polttoaineita käytettäessä.
Avain Asunnoilla asennetaan sähköautojen lataustolppia aina tarpeen mukaan. Lämmitystolpan sisäosan voi vaihtaa jatkuvaa latausta kestävään malliin tai asentaa vanhan tolpan viereen kokonaan uuden tolpan.
-Lataustolppia on tehty kohteisiimme jo yli 2500 ja kaikkiin perusparannuskohteisiimme asennetaan myös sähköautojen lataustolpat, Avain Asuntojen asumisen manageri Johanna Vuoltee kertoo.
-Uuden lataustolpan asentamisen prosessi kestää kokonaisuudessaan 1–2 kuukautta, joten kannattaa olla yhteydessä omaan isännöitsijään jo siinä vaiheessa, kun päätös sähköauton ostamisesta on tehty, Johanna vinkkaa.
Sähköauton lataustolppaa tilatessa asukas maksaa 300 euron toimitusmaksun. Tolpan käytöstä eli auton lataamisesta tai lämmittämisestä maksetaan sitten käytön mukaan.
Tällä hetkellä sähkön hinta on 15 senttiä / kWh.
Sähköauton lataaminen kotitalon parkkipaikalla on halvempaa, kuin bensa-asemien pikalatureissa lataaminen.
-Teemme yhteistyötä eParkingin kanssa ja asukkaamme saavat kätevän sovelluksen käyttöönsä, jonka avulla voivat myös hallita omaa lataustolppaansa ja siis esimerkiksi ajastaa latausta tai auton lämmittämistä, Johanna selittää.
-Ja jokainen siis maksaa vain omasta kulutuksestaan. Lataustolpan asennus ei kuormita muita asukkaita, Johanna muistuttaa.