Graafinen kuvituskuva.

ASO- ja vuokrayhtiön isännöitsijät hoitavat taloyhtiön hallintoa ja taloutta. Isännöitsijät kertovat päivästään.

ASO-isännöitsijän tehtävä on varmistaa, että yhteistyö kaikkien sopimuskumppaneiden välillä sujuu. Asukkaalle se näkyy esimerkiksi siinä, että huolto ja siivous toimivat moitteettomasti ja perusparannusten takuuasiat toteutuvat. Isännöitsijä vastaa myös siitä, että kaikki lakisääteiset asiat tulevat hoidetuksi.

”Tällaisia ovat esimerkiksi kerran vuodessa järjestettävät asukaskokoukset. Joissain kohteissa asukastoimikunta hoitaa itse koollekutsumisen, joissain kohteissa minä lähetän kutsut”, ASO-isännöitsijä Annukka Lindberg sanoo.

Isännöitsijä vastaa myös siitä, että kiinteistön omistaja on tyytyväinen. Isännöitsijä toimii koordinaattorina asukkaiden ja kiinteistön omistajan välillä sekä yhdyshenkilönä remontteja ja peruskorjauksia tekevien urakoitsijoiden välillä.

Moni asia hoituu näkymättömissä

”Isännöitsijän työssä täytyy olla kiinnostunut auttamisesta ja ongelmanratkaisusta. Lisäksi vaaditaan asiakaspalvelutaitoja, järjestelmällisyyttä ja kokonaisuuksien hallintaa”, Lindberg sanoo.

ASO-yhtiön isännöitsijän päivään kuuluu monenlaisten asioiden selvittämistä ja edistämistä. Monet asiat, kuten budjetointi ja laskujen tarkistus, hoituvat asukkailta näkymättömissä. Laskuja aiheuttavat esimerkiksi sähkö, lämmitys, siivous, huolto, jätehuolto, korjaustyöt, lukituksiin liittyvät kulut ja liittymämaksut. Iso osa ajasta kuluukin talouden seurantaan.


”Keskustelu asukkaiden kanssa on hedelmällistä. Välillä saan kutsuja myös pihajuhliin.”
ASO-isännöitsijä Annukka Lindberg

Yhteydenottoja asukkailta

Isännöitsijälle tulee myös vikailmoituksia ja muita yhteydenottoja, joihin pyritään vastaamaan kohtuullisessa ajassa. Välillä jonkun asian selvittäminen vaatii aikaa, varsinkin jos siihen liittyy useampia osapuolia.

”Asukkaat ottavat yhteyttä hyvin erilaisissa asioissa. Joskus reklamoidaan huollon tai siivouksen toiminnasta. Jos asunnoissa on jotain korjaustarpeita, niistäkin ollaan yhteydessä minuun.”

Asukkailla on myös asunnossa tehtäviin muutostöihin liittyviä kysymyksiä. Välillä taas kysytään asunnon kunnossapidosta: monelle on epäselvää, mikä kuuluu asukkaan, mikä huollon tai taloyhtiön vastuulle. Tarvittaessa isännöitsijä ohjaa asukkaan oikealle taholle, jotta ongelma saadaan ratkaistua.

Välillä asukkailta tulee yhteydenottoja, jotka liittyvät asukkaiden välisiin ongelmiin. Nämä voivat liittyä häiriöihin tupakoinnista aina koirien haukuntaan tai muuhun meteliin.

”Ensisijaisesti tietysti toivomme, että asukkaat saisivat asiat sovituksi keskenään keskustelemalla hyvässä hengessä. On aina huomattavasti ikävämpää, jos isännöitsijä joutuu puuttumaan tilanteeseen.”

On tärkeää olla läsnä

Kiitokset ilahduttavat aina, ja niitä Lindberg saa esimerkiksi nopeasta reagoinnista sekä ystävällisestä palvelusta.

”Siitäkin pidetään, että isännöitsijä käy paikan päällä kohteissa ja osallistuu asukaskokouksiin. Ja siitä, että kokouksissa sovitut asiat toteutuvat. Myös lisääntynyt viestintä muun muassa Kotiavaimessa on saanut kiitosta. Asukkaiden kannattaakin ottaa sovellus aktiiviseen käyttöön.”

Asukkaiden kanssa käytävä vuoropuhelu on Lindbergin mukaan pääsääntöisesti hedelmällistä.

Vaikka asukaskokouksissa työpäivät venyvät, hän ajelee kuitenkin kotiin hymyssä suin.

”Olen iloinen, kun asukkaat innostuvat asukastoiminnasta. Se tukee asukkaiden ja isännöinnin välistä vuoropuhelua, eikä yhteisöllisyyttä ole koskaan liikaa”, Annukka Lindberg sanoo.

Graafinen kuvituskuva

Ammattilaiset asialle

Vuokrayhtiössä päivittäiset hallinnolliset asiat etenevät palvelupäällikön kautta, joka varmistaa, että kiinteistön tekniikka ja ostetut palvelut toimivat.

”Yleensä meille tulee ratkaistavaksi teknisiä ongelmatapauksia, joita huolto ei pysty ratkaisemaan tai työhön on tilattava ammattilainen”, vuokrayhtiöiden palvelupäällikkö Mauri Puljujärvi sanoo.

Kun jääkaappi, pakastin tai liesi rikkoutuu, isännöinti tilaa uuden laitteen. Palvelupäällikölle tulee myös ratkaistavaksi vikailmoituksia, jotka koskevat esimerkiksi ongelmia lämpötilassa, ilmanvaihdossa tai järjestyssääntöjen noudattamisessa.

Tyypillisesti vuokrayhtiön palvelupäällikkö seuraa päivittäin vikailmoituksia ja hoitaa työtilauksia oikealle taholle. Hän tarkistaa ja hyväksyy laskuja, ja pitää laatupalavereita sopimuskumppaneiden kanssa.

Lisäksi palvelupäällikkö seuraa takuu- ja vastuuasioiden hoitoa sekä niiden etenemistä. Osa ajasta kuluu sopimusten laatimiseen, laskujen selvittelyyn ja tietysti puhelinkeskusteluihin asukkaiden kanssa.

Asiat rullaamaan

Yleisimmät asiat, joissa asukas on yhteydessä, ovat jotain vika- tai ongelmatilanteita. Joskus asukas ottaa yhteyttä kadonneen avaimen takia, välillä tulee häiriöilmoituksia.

Häiriöilmoitukset painottuvat viikonloppuihin. Usein kysymys on tupakoinnin aiheuttamista ongelmatilanteista.

Esimerkiksi vesivahingot ja muut pidempiaikaista haittaa aiheuttavat ongelmat ovat onneksi harvinaisempia. Tällaisten ongelmien ratkaiseminen ja asumisen järjestely kuuluvat nekin isännöinnille.

”Palvelupäällikön täytyy olla empaattinen, osata hallinnollisia ja teknisiä asioita sekä saada asiat järjestelmällisesti menemään eteenpäin aikataulussa.”


”Omalla asumiskäyttäytymisellään voi vaikuttaa talon viihtyvyyteen.”
Mauri Puljujärvi, palvelupäällikkö

On tärkeää, että asukkaan arki toimii

Monet päivittäiset työt eivät Puljujärven mukaan välttämättä näy asukkaalle.

”Useat asiat hoituvat taustalla. Varmistamme, että palvelusopimuksemme, lukitusjärjestelmät, valaisu ja palovaroitusjärjestelmät ovat kunnossa. Käytännössä huoltoyhtiö huolehtii asioista paikan päällä, mutta takuu ja vastuuasiat ovat meidän kontollamme.”

Asukkailta tulee kiitosta, kun arki yhtiössä toimii ja ongelmat tulevat ratkaistuksi. Kritiikkiä tulee, jos asumista haittaavan asian korjaus viivästyy tai se on tehty puutteellisesti.

Saa antaa palautetta

Puljujärvi arvostaa asukkaiden palautetta, sekä myönteistä että kriittistä. Sen perusteella asumisympäristöä pyritään kehittämään entistä viihtyisämmäksi ja palvelua paremmaksi.

”Asukkaat ovat tärkeässä roolissa luomassa ilmapiiriä taloyhtiöön. Omalla asumiskäyttäytymisellään voi vaikuttaa koko talon viihtyvyyteen.”

Avaimen vuokrakohteiden rakennuskanta on varsin uutta ja asumisen olosuhteet ovat pääosin sekä tekniikaltaan että sijainniltaan erinomaisia.

Puljujärvi muistuttaa, että jätehuoneet pysyvät siisteinä, kun asukkaat lajittelevat jätteet asianmukaisesti niille varattuihin paikkoihin. Energiankulutukseen taas vaikuttaa järkevä vedenkäyttö.

”Näillä toimenpiteillä asukas voi osaltaan vaikuttaa sekä asumisviihtymiseen että hoitokulujen pysymiseen kurissa”, Puljujärvi sanoo.

ASO- ja vuokrayhtiön isännöitsijät hoitavat taloyhtiön hallintoa ja taloutta. Isännöitsijät kertovat päivästään.

Teksti Satu Kärki – kuvitus Getty Images

Isännöinti hoitaa

  • Jos talossa ei ole asukas¬toimikuntaa, isännöitsijä kutsuu koolle kokoukset ja hoitaa kokousten materiaalit. Asukastoimikunnilla on oikeus järjestää kokoukset itse ja kutsua isännöitsijä tarvittaessa mukaan.
  • Asukasmuutostöiden järjestely.
  • Asukasetupalkitseminen.
  • Järjestyshäiriöistä ilmoittaminen.
  • Lisäavaimien tilaaminen ja uudelleensarjoittaminen.
  • Asukasneuvonta.

Huolto hoitaa

  • Oven avaus.
  • Vikakorjaukset.
  • Kiinteistön ylläpito.
  • Nurmikoiden leikkaus ja lumityöt.
  • Ulkoalueiden ja yleisten tilojen siivous.
  • Liputukset.
  • Päivystys 24 h / vrk.


    Tarkka tehtäväluettelo löytyy myös Kotiavain-sovelluksesta.