ARA muuttui Varkeksi

Asuntotuotannon tukia käsittelevä taho muutti uuteen osoitteeseen. Vaikuttaako hallinnollinen muutos asuntotuotannon tukiin tai asumisoikeus- tai vuokra-asukkaiden elämään?
”Olisiko hallinnollisen muutoksen myötä mahdollista virtaviivaistaa esimerkiksi toimintatapoja”, kysyy Elias Kiviranta, myynti- ja markkinointijohtaja, Avain Asunnot.
”Meille toimijoille on tärkeää, että tukien myöntäminen ja valvontatoiminto jatkuvat Varkessa mahdollisimman keskeytyksettä. Toistaiseksi kaikki on sujunut hyvin. Ehkä hallinnollisen muutoksen myötä olisi mahdollista kehittää joitakin toimintatapoja?
Muutostilanne voisi olla hyvä paikka asuntorakentamisen tukiprosesseihin liittyvien menettelyjen kehittämiselle. Varsinkin korkotukilainojen hakuprosesseihin eri vaiheineen toivoisimme lisää joustavuutta ja virtaviivaistamista. Onko hakemusten käsittelyprosesseja mahdollista saada läpinäkyvimmiksi ja voisiko prosesseja nopeuttaa?
Toinen muutostoiveemme koskee kohtuuhintaiseen asumiseen ja rakentamiseen liittyviä laatuvaatimuksia. Valtion tukemiin rakennushankkeisiin on tullut ARAlta aika tarkkaan säädeltyjä laadullisia lisävaateita. Rakentamista säädellään erityisen paljon muutenkin.
Kolmanneksi toivomme valtion tukemaan asuntopolitiikkaan pitkäjänteisyyttä ja ennakoitavuutta. Asuntorakentamisen suunnittelu ja toteuttaminen on pitkäjänteistä työtä eri osapuolien kesken, joten toimintaympäristön ennustettavuus on koko alalle tärkeää.
Näin matalasuhdanteen aikana Varken pienentyneet määrärahat tulisi käyttää kokonaisuudessaan, jotta saataisiin lisää kohtuuhintaista asumista kaupunkikeskuksiin. Asuntotuotannon tarve tulee olemaan 2040-luvulle asti noin 30 000 asuntoa vuodessa, tämä tarve ei katoa mihinkään.
Uudistuotannon korkotuen loppuminen asumisoikeudessa ei vaikuta olemassa olevien ASO-asukkaidemme elämään. Uudiskohteita tulee aikaisempaa vähemmän, mutta se ei näy nykyisille asukkaille. Samoista Varken hallinnoimista määrärahoista rahoitetaan myös kohteidemme perusparannuksia, ja niiden pitäisi jatkua kuten tähänkin asti.”

”Varken hankekäsittelyprosesseja on tärkeää kehittää yhteistyössä asiakkaiden kanssa”, sanoo Juho Korpi, vt. johtaja, Varke
”ARAn toiminnot siirtyivät ympäristöministeriöön perustettavaan Valtion tukeman asuntorahoittamisen keskukseen eli Varkeen. Asiakkaiden suuntaan toiminta ei muuttunut. Varkella on samat toiminnot kuin ARAlla, ja samat henkilöt jatkavat tehtävissään. Tärkeimmät toiminnot eli korkotuki, takausvaltuudet ja avustusprosessit säilyivät entisellään. Asumisoikeusasuntojen hakemiseen oikeuttavat järjestysnumerot jaetaan nekin kuten aiemmin.
Integrointi teettää lisätyötä, mutta meille on tärkeää, että tukien myöntäminen ja valvonta jatkuvat Varkessa keskeytyksettä. Toistaiseksi kaikki on sujunut hyvin: rahoituspäätöksissä olemme jonkin verran edellä vuotta 2024. Niiden viivytyksetön käsittely on tärkeää myös alan haastavan suhdanteen takia.
Tärkeimmät kehittämiskohteemme liittyvät valtiosihteeri Mika Nykäsen työryhmän raportin täytäntöönpanoon sekä muun muassa hankekäsittelyn virtaviivaistamiseen. Valtion riskienhallinnan näkökulmasta on jatkossakin tärkeää, että hankkeen kustannukset ja laatu vastaavat toisiaan.
Varken käsittely- ja rahoitusprosesseja on virtaviivaistettu ja hankekäsittelyä pyritään vauhdittamaan. Jatkossa julkaisemme keskimääräiset hankkeiden käsittelyajat verkossa, ja hakuoppaissa avataan myöntökriteerejä tarkemmin. Hankekäsittelyä nopeuttaa osaltaan, jos hakemukset täytetään hyvin ja tarvittavat liitteet toimitetaan kerralla. Prosesseja on tärkeää kehittää yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Asuntopolitiikan suuntaviivat linjaa hallitus, Varken tehtävänä on toimia toimeenpanijana.
Viime vuoden kerrostalotuotannosta noin 80 % oli valtion tukemaa. Tämän vuoden aikana käynnistyy myös useita ASO-hankkeita. Kaikkiaan valtion tukemien asuntojen aloitusmääräksi arvioidaan vuonna 2025 vajaat 8 000 asuntoa. Korkotukivaltuus tulee kyllä kokonaan käytettyä.”

Teksti Teija Laakso, kuva Getty Images