Latausasema autolle

Yleensä auton lämmitystolppa on mahdollista muuttaa hitaan latauksen latausasemaksi sähkö- tai hybridiautolle.

  1. Perinteinen autolämmityspistorasia on suunniteltu kestämään kahden tunnin jatkuvaa sähkönkäyttöä kylmällä ilmalla. Jos siitä lataa sähkö- tai hybridiautoa, se voi aiheuttaa ylikuumenemisvaaran. Siksi jatkuva lataaminen ei ole sallittua. Jos haluat muuttaa auton lämmitystolppasi latausasemaksi, ota yhteys isännöitsijään. Isännöitsijä selvittää, onko samassa talossa muita latausaseman tarvitsijoita. Jos talousarvio mahdollistaa muutoksen, se on mahdollista myös toteuttaa.
  2. Auton lämmitystolpan voi useimmissa tapauksissa muuttaa ns. hitaan latauksen mahdollistavaksi latausasemaksi, jossa sähkövirta on rajoitettu 8 tai 10 ampeeriin. Tällöin latausteho on tunnissa 1,8 tai 2,3 kW. Jos tarvitset nopeampaa lataustehoa, isännöitsijä voi pyynnöstä selvittää asiaa. Joissain tapauksissa sähkövirtaa on mahdollista saada 16 ampeerin verran, jolloin maksimi­latausteho on 3,6 kW tunnissa. Kokonais­kapasiteettiin vaikuttavat kulloisenkin talon sähkötekniset ominaisuudet, kuten sähkökeskuksen autolämmitystolpaston sulakekoko ja käytetyn kaapeloinnin kuljetuskapasiteetti.
  3. Jos autopaikalla on ladattavan ajoneuvon latausmahdollisuus, asukas lataa sähköauton latausoperaattorin mobiilisovelluksen, jonka jälkeen lataaminen tai auton lämmittäminen voi alkaa. Sähkön käytöstä maksetaan todellisen sähkönkulutuksen mukaan. Käyttö ja laskutus hoituu latausoperaattorin mobiilisovelluksella. Sähköstä veloitettava hinta on tällä hetkellä 0,15 euroa/kW, joka sisältää sähköenergian, sähkönsiirron, sähköveron ja arvonlisäveron. Veloitetut sähkömaksut palautetaan sille talolle, jossa lataussähköä on kulloinkin käytetty.
  4. Sähköauton latausasemia on jo yli 40:ssä eri Avaimen talossa. Tulevien perusparannusten yhteydessä muutamme nykyisten talojen autolämmityspistorasiat jatkuvaa latausta kestäväksi. Uudiskohteissa hitaat ja keskinopeat latausasemat yleistyvät. Tavoitteena on, että kaikissa Avaimen taloissa on vähintään hitaan latauksen lataus­asemia vuoteen 2027 mennessä.

Asiantuntijana Jan Bertills, kiinteistöjohtaja, Avain Yhtiöt

Kuva Getty Images