3 näkökulmaa jätteenkierrätykseen

Se on kaikkien yhteinen asia, muistutavat kiinteistöjohtaja, isännöitsijä ja asukas.

”Haluamme tarjota hyvät edellytykset kierrätykselle.”

Kiinteistöjohtaja Jan Bertills, Avain Yhtiöt

”Maailman pelastamiseen voi osallistua helpoimmin muuttamalla omia kierrätystottumuksiaan. Raaka-­aineen kierrättäminen säästää luonnonvaroja ja vie vähemmän energiaa kuin uuden raaka-aineen käyttöönotto. Ratkaisun avaimet ovat aina sillä, joka jätettä synnyttää, mutta me Avain Yhtiöillä voimme opastaa ja tarjota edellytykset kierrättämiseen.

Tavoitteena on, että taloyhtiöissämme olisi kaikki eri jätteiden keräysastiat – ja kaikki myös niitä käyttäisivät. Jos jätehuoneesta puuttuu jokin keräys­astia, netissä voi tehdä vikailmoituksen aiheena kierrätys ja jätteiden lajittelu. Sitä kautta voi myös kertoa, jos jätehuone on epäsiisti.

Perusparannuksissa uusimme vuosittain 400−500 keittiötä. Niihin tulee modernit jätevaunut, joissa on ainakin kolme lokeroa. Parasta toki olisi, kun niitä olisi kaikille eri jätteille: muoville, biojätteelle, kartongille, metallille, lasille ja sekajätteelle.

Kunnat hoitavat jätehuollon eri tavoin. Jotkut ovat kilpailuttaneet kaikki toimijat, jotkut vain osan. Siksi jonkin jätteen keräyksen organisointi voi jäädä myös taloyhtiölle tai kiinteistönomistajalle. Tämän lisäksi väentiheys ja kilpailu vaikuttavat hintoihin, joissa on paljonkin alueellista eroa. Kustannukset nousevat joka vuosi, mutta niihin voi vaikuttaa kierrättämällä. Esimerkiksi rakennustyömaat kierrättävät jätteensä jo automaattisesti, koska kierrättämättä jättäminen on niin kallista.

Ympäristö ja kiertotalous on tämän vuoden teema, joten pidämme asiaa esillä koko vuoden ajan. Jätteenkierrätystä käsitellään yhdessä myös asukashallinnon kehitysseminaarissa syksyllä.”

”Sekajäte on kalleinta jätettä.”

Isännöitsijä Marjo Schroderus, Aari Isännöinti Oy

”Kun takuuaikaa on jäljellä kolme kuukautta, alan omistajan edustajana kerätä ja käydä läpi kohteen dokumentteja, kuten vastaanottotarkastuksen pöytäkirjaa, rakennusautomatiikan ja hallinnan raportteja ja isännöinnin ja huollon vikalistoja. Kun olen saanut ne kaikki ja perehtynyt niihin huolella, teen kohteessa takuutarkastuksen rakennusaikaisen valvojan kanssa. Tutkin esimerkiksi rakennuksen julkisivun, vesikaton, alapohjan ja yleiset tilat. Kierrän asunnot ja tarkastan sellaiset asiat, joita asukkaat eivät välttämättä osaa katsoa, kuten rakenteet ja LVI-asiat.

Tarkastusten jälkeen on takuukokous. Kokouksessa luovutan virhelistat pääurakoitsijalle ja sovimme korjausten suorittamisesta. Esimerkiksi satoja allaskaappeja on vaihdatettu, kun ne eivät ole olleet sopivia märkätiloihin. Joskus kaksi vuotta ei riitä jonkin asian toteamiseksi. Esimerkiksi energiankulutuksen suhteen tärkeät lämmityksen hienosäädöt tehdään pakkasilla, joita ei joka vuosi tule. Tällöin pöytäkirjaan merkitään, että asiaa on seurattava takuuajan jälkeen.

Kun urakoitsija on tehnyt korjaukset, hän pyytää jälkitarkastuksen. Haasteena voi olla korjausten hoitaminen kohtuullisessa ajassa. Aikaa voi mennä vuosikin isoissa kohteissa, joissa korjaukset voivat olla kustannuksiltaan jopa satoja tuhansia euroja. Takuuajan vakuus on kaksi prosenttia urakan hinnasta. Se maksetaan urakoitsijalle vasta kun kaikki puutteet on korjattu ja asiakirjat korjauksista saatu. Toivon, että asukkaat rohkeasti kertoisivat puutteista. Tyhmiä kysymyksiä ei ole. Joskus asukkaalta saatu tieto auttaa meitä selvittämään jonkin isomman piilevän ongelman.”

“Teimme kierrätysoppaan asukkaille.”

Asukas Reijo Grönroos, Kirkkonummen Tolsankuja 4

”Kierrätämme vaimon kanssa ahkerasti. Keittiön jätevaunussa on kolme ämpäriä, joihin lajittelemme biojätteen, kartongin ja sekajätteen. Muovin keräämme erilliseen pussiin kylpyhuoneessa. Metallin ja lasin kierrätämme myös taloyhtiön jätepisteeseen, mutta niitä kertyy vähiten. Eniten kertyy paperia ja toiseksi muovia. Sekajätettä kertyy vähemmän, kun kerää muovia. Viime vuonna muovi piti vielä viedä keräykseen Kirkkonummen Prisman pihaan, mutta nyt meillä on kierrätyspiste omassa jätekatoksessa. Prismalle viemme edelleen loistelamput ja paristot. Vanhat vaatteet laitamme kiertoon ja sähkölaitteet kuljetamme Sortti-asemalle.

On hyvä, että edellytykset jätteen kierrätykselle on tehty helpoksi. Meillä jätepiste on pysynyt siistinä, asukkaat ovat esimerkiksi huuhdelleet pakkaukset hyvin. Astioiden tyhjennysvälit ovat myös kohdillaan. Pahvin, biojätteen ja paperin kierrätys onnistuu taloyhtiössä tosi hyvin eikä sekajätteessä näy tavaraa, jonka olisi voinut kierrättää. Muovia kertyy paljon, mutta kertaakaan astia ei ole vielä pursunut.

Yksi epäkohta on kuitenkin ollut: lasinkeräykseen on vahingossa laitettu myös metalliset kannet. Siitä saimme asukastoimikunnassa idean. Teimme tietopaketin kierrätyksestä ja jaoimme sen kaikkien asukkaiden postiluukuista sisään. Se on auttanut.
Jätteenkierrätys on helppoa ja tietoa on helposti saatavilla netissä. Muovin kierrätys on nyt kaikkien huulilla ja herättää paljon kysymyksiä. Minusta sekään ei ole vaikeaa, kun vain tarkistaa pakkauksesta muovilaadun merkinnän.”

Edellinen
”Asumisoikeuslaki kannattaa uudistaa maltilla”
Seuraava
Mikä asumisessa on tärkeää? – Se selviää, kun viettää aikaa kotona