3 näkökulmaa sähköautoihin

Sähköautojen käyttö lisääntyy, ja myös Avaimella otetaan se huomioon.

Kiinteistöjohtaja Jan Bertills

”Latauspiste on yleensä mahdollista järjestää.”

”Meillä Avaimella on vielä aika­­ vähän sähkö- tai hybridiautojen latauspisteitä. Nyt niitä on Espoon Ullantorpantie 9:ssä, Vantaan Zirkonipolku 2:ssa, Tampereen Kohmankaari 9:ssä sekä pian valmistuvissa Tuusulan Rykmentinpuiston taloissa. Lisäksi asukkaiden omia pisteitä on eri taloissa yhteensä noin 5–6 kpl. Enimmäkseen parkkipaikoillamme on tavallisia auton lämmitystolppia, joissa jatkuva lataaminen on kielletty ylikuumenemisvaaran takia. Taloistamme suuri osa on 1990–2000-luvulta, jolloin tolpat on suunniteltu talvikäyttöä varten ja kestämään alle kahden tunnin latausta. Ne eivät sovellu lataamiseen, mutta hidaslataus onnistuu, kun tehdään tiettyjä muutoksia.

Jos sinulla on hybridiauto ja tarvetta ladata auto lämmitystolpasta, ole yhteydessä isännöitsijään. Yleensä lataus oman autopaikan autolämmitystolpasta on mahdollista tietyin edellytyksin. Lämmitystolpan sisäosan voi vaihtaa jatkuvaa latausta kestävään malliin tai asentaa vanhan tolpan viereen kokonaan uuden tolpan. Asukas maksaa muutostyön tai uuden tolpan asennuksineen. Sähkönkäytöstä tulee tehdä sopimus latauskumppanimme, esim. eParkingin kanssa ja käyttö ja laskutus hoituu heidän sovelluksensa kautta. Asukkaan maksama hinta on nyt 0,15 euroa/kWh, joka sisältää energian, sähkön siirron ja verot. Pieni kuukausimaksu on mahdollinen.

Perusparannamme vuosittain noin 15–25 kiinteistöä. Niiden yhteydessä vuoden 2022 alusta lukien pyrimme muuttamaan autolämmityspistorasiat jatkuvaa hidasta latausta kestäviksi ja yhteensopiviksi latausoperaattorimme kanssa. Uudiskohteissamme keskinopeat lataustolpat yleistyvät.”

COO Antti Hiekkanen, IGL Technologies Oy

”Digitalisoimme Avaimen lämmitystolpat.”

”Toimimme Avaimen yhteistyökumppanina lämmitystolppien digitalisoimisessa. Tuotteemme ovat älykäs lämmitystolppa ja sähkö­auton latauspiste eTolppa sekä eParking-mobiilisovellus, jolla voi käyttää latauspisteitä, ohjata omaa tolppaa, seurata sähkönkäyttöä ja maksaa siitä. Tarvittaessa sovelluksella voi maksaa myös kadunvarsipysäköinnin.

eParkingilla on tällä hetkellä ympäri Suomea 15 000 lataustolppaa, joista 4 000 on julkisia. Latauspisteiden sijainnin näkee sovelluksesta. Yleisesti latauspisteitä on kolmenlaisia latausnopeuden mukaan: pika, teho jopa 350 kW, keskinopea 3,6–22 kW ja hidas 3,6 kW asti. Me keskitymme pääasiassa kahteen viimeiseen, koska ne ovat käyttökustannuksiltaan pikalatausta edullisempia ja tutkimusten mukaan riittäviä arkiajossa. Tilastojen perusteella ihmiset ajavat päivittäin keskimäärin 40–50 kilometriä ja autot ovat parkissa 90–95 prosenttia ajasta. Näin ollen hidas lataus riittää täyttämään akun esimerkiksi yön aikana. Pikalatausverkosto on tärkeä pitkillä matkoilla, ja se on Suomessa hyvä pääteillä, lukuun ottamatta Lappia ja Kainuuta.

Mietimme ja keskustelemme parhaillaan, millainen palvelumalli toimisi parhaiten Avaimen asukkaille. Yksi vaihtoehto olisi, että lämmitystolppa maksaisi kylmän paikan hinnan lisäksi esimerkiksi viisi euroa kuukaudessa ja mikäli asukas lataisi siitä myös sähköautonsa, sähköstä laskutettaisiin käytön mukaan. Toinen vaihtoehto olisi, että kuukausihintaa ei olisi lainkaan, vaan kaikesta sähköstä, käytettiinpä sitä sitten lämmitykseen tai auton lataukseen, maksettaisiin käytön mukaan.”

Isännöitsijä ja sähköauton käyttäjä Mikko Ijäs

”Mieti käyttötarvetta harkitessasi sähköautoa.”

”Minulla on ollut hybridi-Mersu sekä Teslan sähköauto – kaikki uusi aina kiehtoo. Tesla oli hurjan hyvä ajettava, iso ja tehokas. Kun kaasua painoi, se kiihtyi heti. Sama Mersussa, ajettavuutta ei voi moittia, vaikka se painoi polttomoottoriautoa enemmän.

Ajan työmatkoja lähes 100 km päivässä. Hybridiauton ostaessani ajattelin, että pääsen osan matkasta sähköllä. Aluksi tuntui hauskalta, kun tankillakäynti väheni. Mutta täyssähköön verrattuna hybridi vaati enemmän tolpan hakemista ja latausta aina kun voi, että siitä sai kaiken hyödyn irti. Latasin autoa kotona, töissä, kauppareissulla – tolppien miettiminen ohjasi aika paljon kulkemista. Nykyisin hybridit ovat kehittyneet ja niillä pääsee pidempiä matkoja kerralla.

Sähkö- ja hybridiauton hankintahinta on iso kertakustannus, mutta käyttö on bensa-autoa edullisempaa ja paremmin laskettavissa etukäteen. Täyssähkön käyttökustannukset ovat samat kuin ostettavan sähkön hinta. Talvella sähköä kului enemmän, mutta keskimäärin hinta oli 2–3 euroa/ 100 km. Vuosihuoltoja ei ole. Hybridin käyttökustannukset olivat noin puolet bensa-auton kustannuksista.
Jos harkitsee sähkö- tai hybridiautoa, kannattaa miettiä omaa käyttötarvetta, eli kuinka pitkiä matkoja päivittäin ajaa ja missä ja millä nopeudella autoa voi ladata. Sähköautoa pitää sitten myös käyttää. Pahinta mitä sille voi tehdä, on ajaa akku tyhjäksi ja jättää se sitten pariksi viikoksi pakkaseen.

Jos sähköautot eivät ole vielä tuttuja, niin kannattaa käydä kokeilemassa, se on oikein avartava kokemus. Moni on sitä mieltä, että minähän en moisiin patterivehkeisiin koske, mutta mielipide voi muuttua.”

PÄÄKUVA Getty Images