”Asumisoikeuslaki kannattaa uudistaa maltilla”
”30 vuotta sitten Suomi, asuntomarkkinat ja koko yhteiskunta näyttivät hyvin erilaiselta. Vuonna 1990 syntyneen asumisoikeuslain uudistamistarve onkin ilmeinen. Vaikka itse asumismuoto on edelleen hyvä ja sen suosio ja tarve kasvaa edelleen, lain yksityiskohdat eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita. Jo edellinen hallitus teki luonnoksen lain uudistamiseksi, mutta se jäi valitettavasti pöydälle. Tehtyyn luonnokseen jäi pari epäkohtaa, jotka kannattaa muuttaa ennen kuin Sanna Marinin hallitus toivon mukaan vie lakiuudistuksen loppuun saakka.
Lakiluonnoksessa kunnallista järjestysnumeroa oltiin yksinkertaistamassa yhdeksi ja valtakunnalliseksi, määräaikaiseksi järjestysnumeroksi. Olisiko sekä asunnon hakijoille, meille toimijoille ja potentiaalisille asunnon tarvitsijoille kuitenkin selkeämpää, että etusija asuntoon määräytyisi yksinkertaisesti asunnon hakuajankohdan mukaan? Asumisoikeuden järjestysnumero unohdettaisiin kokonaan ja asiakas hakisi toivomaansa asuntoa suoraan toimijalta. Näin ensimmäinen asunnon hakija olisi myös ensimmäisenä valitsemassa asuntoa. Tällöin asuntojen hakeminen ja tarjoaminen olisi selkeää, entistä nopeampaa ja uusille hakijoille helpommin ymmärrettävää.
Nykyisessä laissa sanotaan, että alkuperäinen asumisoikeussopimus on pantattavissa lainan vakuudeksi. Tänä päivänä Avaimella sopimuksia tehdään sähköisesti jo kaksi kolmannesta, mutta jotkin pankit vaativat edelleen paperisen sopimuksen lainan vakuudeksi. Tämä aiheuttaa asukkaille ylimääräistä vaivaa ja harmia, ja vaatisi siksi uuteen lakiin selkeän toimintatavan sähköisten sopimusten panttaamiseksi.
Asumisoikeusasunnot hinnoitellaan omakustannusperiaatteen mukaisesti kohteen valmistuessa, minkä jälkeen jyvitystä, eli hintojen ja vastikkeiden suhdetta asuntojen kesken, ei voi enää muuttaa. Siksi 90-luvulla valmistuneen taloyhtiön suuret perheasunnot voivat olla suhteettoman kalliita ja tyhjillään, kun taas pienemmät yksiöt ja kaksiot viedään käsistä. Tätä tyhjäkäyntiä asukkaiden ei tarvitsisi turhaan maksaa vastikkeissaan, jos erityistilanteissa asuntojen jyvitys olisi mahdollista tehdä markkinatilanteen mukaan uudelleen kohteen keskineliöhinnan pysyessä samana.
Lakiluonnoksessa esitettiin keinoja asukkaiden vaikutusmahdollisuuksien parantamiseksi. Tavoite on hyvä, mutta niissä ongelmaksi muodostuu ammattimainen päätöksenteko ja vastuu tehdyistä päätöksistä. Meillä Avaimella on suora, hyvä suhde asukkaisiimme ja olemme vieneet asukashallintoa pidemmälle kuin nykyinen laki edellyttäisi. Yhtiön johto vastaa osakeyhtiölain mukaan toiminnasta ja tekee koko yhtiön etujen mukaisia päätöksiä. Silloin ne ovat kaikkien asukkaiden ja koko asuntokannan etujen mukaisia, eivät yksittäisten asukkaiden tai vain heidän edustamiensa kohteiden etujen mukaisia.”
3 x asumisoikeuslain uudistuksesta
Hallituksen suuntaviivat asumisoikeuslain uudistukselle
”Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmassa on kirjaus, jonka mukaan tavoitteena on uudistaa asumisoikeusjärjestelmää niin, että vahvistetaan kohtuuhintaisuutta, läpinäkyvyyttä ja asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia. Lisäksi uudistetaan asukasvalintaa.”
Kritisoitu hakuprosessi järjestysnumeroineen
”Asumisoikeuden järjestysnumero johtaa numeroilla pelaamiseen, aiheuttaa turhaa hämmennystä asunnon hakijoiden keskuudessa, hidastaa huomattavasti asukasvalintaa eikä oikeasti ole oikeudenmukainen hakijalle asumistarpeen mukaan. Järjestysnumerosta tulisi luopua kokonaan ja etusija asuntoon olisi aina hakujonossa ensimmäisellä.”
Perusteltuja muutoksia pitkälle tulevaan
”Lakimuutokset eivät ole helppoja eivätkä nopeita, ja tuleva laki voi olla voimassa jopa vuosikymmeniä ennen seuraavaa uudistusta. Siksi nyt tarvittaisiin jäitä hattuun ja malttia tehdä perusteltuja muutoksia, jotka kestävät aikaa myös pitkälle tulevaisuuteen. Edellinen lakiluonnos vaatii vielä perusteellista harkintaa kohta kohdalta.”
Elias Kiviranta, myynti- ja markkinointijohtaja