Huolto pelaa!

Avaimet jäivät kotiin, mitäs nyt tehdään? Onneksi huoltoyhtiö auttaa! Kiireellisissä asioissa huoltoon voi olla yhteydessä ympäri vuorokauden.

Huoltoyhtiö ottaa vastaan vikailmoitukset ja tekee pienehköt korjaus- ja kunnostustehtävät yleisissä tiloissa ja asunnoissa. Huolto osaa myös neuvoa monessa asiassa. Samalla he hoitavat ulkoalueiden ja yleisten tilojen siivouksen sekä leikkaavat nurmikot. Kun on virallinen liputuspäivä tai asukkaiden suru- tai merkkipäivä, niin se on huoltoyhtiön kiinteistönhoitaja, joka nostaa lipun salkoon.

Huolto seuraa, että kiinteistö pysyy siistinä ja hyvässä kunnossa niin tilojen, rakenteiden kuin tekniikan osalta ja ilmoittaa puutteet isännöitsijälle.  Se vastaa myös siitä, että pihalta kerätään roskat ja ulkoroskakorit tyhjennetään.

Päivä alkaa töiden suunnittelulla

Avaimen yhteistyökumppanina Porvoon ja Sipoon alueella toimii Huoltoyhtiö Seiskaysi. Yrittäjä Mika Kylmämaa toimii myös työnjohtajana.

”Huoltotiimin viikko lähtee käyntiin sillä, että suunnittelemme viikon huoltotyöt kokonaisuutena. Jos viikon aikana on suunnitteilla esimerkiksi suodattimien vaihtoa, autohallin pesua tai muuta vastaavaa, tarvitaan useampi työntekijä paikalle”, Kylmämaa sanoo

Päivän työt suunnitellaan myös joka aamu. Kiinteistönhoitajat kiertävät alueen kerrallaan ja pyrkivät hoitamaan yhdessä kohteessa kaikki asiat valmiiksi, ennen kuin siirtyvät seuraavaan kohteeseen.

”Ensimmäisenä tarkistetaan lämmönjakohuone ja sähköpääkeskus, että niissä on kaikki kunnossa. Myös katon kunto käydään tarkistamassa säännöllisin väliajoin. Normipäivänä öljytään myös saranoita ja säädetään ovia tarpeen mukaan”, kiinteistönhoitaja Jonne Laine sanoo.

Töiden kirjo on laaja, pihan harjauksesta kaikenlaiseen nikkarointiin. Kiinteistönhoitajan pitää osata monta asiaa ja tuntea tekniikkaa. On tärkeää, että työkalut pysyvät hyvin kädessä ja monenlainen korjailu sujuu.

Jossain rapussa saattaa olla ulkovalo palanut, toisessa on viemäri tukossa, kolmannessa jotain muuta. Näihinkin Laine on osannut varautua.

”Aina pitää olla varaosia mukana: hajulukkoja, pohjaventtiileitä, led-lamppuja, palovaroittimia ja niiden paristoja. Jos näitä pitäisi aina tarvittaessa lähteä kaupasta hakemaan, niin siihen tuhraantuisi oma aikansa”, Laine sanoo

Yllätyksiä tulee silti aina. Vesivahingot menevät kaiken edelle, yleensä paikalle lähtee heti kaksi kiinteistönhoitajaa. Tai jos asukas on unohtanut avaimensa, hänelle käydään avaamassa ovi. Kun hanasta ei tule lämmintä vettä, vika selvitetään ja sekin hoidetaan. Syynä saattoi olla vaikkapa vika lämmönjakohuoneen moottoriventtiilissä.

”Vesivahingot ovat sieltä harvinaisemmasta päästä, mutta ne vaativat välitöntä reagoimista. Toinen on tulipalo, mutta sellaisia ei ole meille onneksi sattunut.”

Siisteys ja turvallisuus kulkevat käsi kädessä

Kun kiinteistönhuoltajat tekevät kierrostaan, siivoojat lähtevät pitämään huolta rappukäytävien, saunatilojen ja muiden yhteisten tilojen siisteydestä. Samaan aikaan piharyhmät lähtevät tarkastamaan ja siistimään piha-alueita. He etenevät tietyssä järjestyksessä heille määrättyjä alueita, siistivät pihoja ja rappuralleja ja katsovat, että kaikki on kunnossa.

Piha-alueiden kunnossapitoon kuuluu, että kulkuväylät pidetään vuodenajoista ja olosuhteista huolimatta hyvässä kunnossa, nurmikko ja viheralueet huolletaan ja asfalttipiha lakaistaan ja pestään säännöllisesti. Myös riittävästä valaistuksesta ja pihan turvallisuudesta huolehtiminen kuuluvat kunnossapitoon.

”Samalla katsotaan, että leikkipaikka on kunnossa, keinu on turvallinen eikä hiekkalaatikossa ole mitään sinne kuulumatonta. Pyrimme pitämään asuinympäristön turvallisena asukkaille. Meillä on aina vähän tutka päällä: katsotaan, ettei missään sojota nauloja ja eikä mitään poikkeavaa ole näkyvillä. Siisteys ja turvallisuus kulkevat käsi kädessä”, Kylmämaa sanoo.

Vastuullisuus näkyy huoltoyhtiön työssä turvallisuudesta huolehtimisena. Vastuullisuuteen kuuluu myös se, että jätteet lajitellaan oikein eikä jätekatoksiin viedä mitään sinne kuulumatonta.

”Siitä voisin muistuttaa, että porraskäytäville ja varastokäytäville ei saa jättää mitään tavaroita. Ne ovat paloturvallisuusriski ja estävät muutenkin käytävillä liikkumista. Hätätilanteessa esteenä olevat tavarat vaarantavat sekä talon asukkaiden että pelastushenkilöstön turvallisuuden”, Kylmämaa sanoo.

Vikailmoitukset siirtyvätautomaattisesti huollon järjestelmään

Kun asukas tekee vikailmoituksen Kotiavain-sovelluksessa, ilmoitus siirtyy automaattisesti huoltoyhtiön sähköiseen työjärjestelmään. Sähköpostilla tulee jotain vähemmän kiireellisiä yhteydenottoja. Joskus ilmoituksia saattaa tulla isännöitsijän kautta ja joskus huoltopyyntöjä tulee puhelimitsekin.

Avaimen juuri valmistuneessa asukastyytyväisyyskyselyssä Seiskaysin henkilökunta sai paljon kiitosta. Asukkaat olivat erittäin tyytyväisiä kiinteistöjen ulkokunnossapitoon, huoltoyhtiön tavoitettavuuteen ja huoltopyyntöihin reagointiin. Huoltohenkilökunnan ystävällisyyttä ja palvelualttiutta kehuttiin.

”Asiakaspalvelutyötähän tämä on. Itse tykkään juuri siitä, kun pääsee rupattelemaan asukkaiden kanssa. Ja kyllähän me pyrimme mahdollisimman nopeasti reagoimaan ja hoitamaan kaikki kiperätkin kysymykset”, Laine sanoo.

Laine myöntää, että kyllä ne asukkaat suoraankin kiittelevät.

”Sanomme aina, että ei ole semmoista asiaa, mistä ei voi soittaa ja kysyä. Aina pyrimme auttamaan tai viemään asiat eteenpäin”, Laine sanoo.

Joskus on saatu asukkaan kanssa yhteiset naurutkin.

”Kerran asukas ilmoitti, että ovi ei mene kunnolla kiinni eikä sitä saa lukkoon. Menin paikalle, ja siinä oli kivenmurikka oven välissä, ehkä kulkeutunutta hiekoitushiekkaa. Otin kiven pois ja ovi toimi hyvin. Toisen kerran sisään muuttanut asukas soitti, että jääkaappi ei toimi. Menin paikan päälle ja laiton töpselin seinään. Jääkaappi hyrähti käyntiin ja asukas kiitteli. Meitä molempia nauratti.”

Hyvä fiilis syntyy yhteispelillä

Asumistyytyväisyys vaatii aina yhteispeliä. Kun kommunikaatio pelaa ja kiinteistö hoidetaan hyvin, kaikki ovat tyytyväisiä. Sekä Kylmämaa että Laine korostavat, että huoltoon voi olla yhteydessä pieniltäkin tuntuvissa asioissa. Jos huomaa jotain poikkeavaa tai jopa turvallisuuteen liittyvää, huollolle voi ilmoittaa matalalla kynnyksellä.

”Sosiaalista työtähän tämä on. Asukkaat ja huolto tutustuvat ja moikkailevat. Pidetään hyvä fiilis yllä.”

Huolto hoitaa
• Oven avaus

• Vikakorjaukset

• Kiinteistön ylläpito

• Nurmikoiden leikkaus ja    lumityöt

• Ulkoalueiden ja yleisten tilojen siivous

• Liputukset

• Päivystys 24 h / vrk

Isännöinti hoitaa

• Asukastoiminta, kokoukset ja kokousten materiaalit

• Asukasmuutostöiden järjestelyt

• Asukasetupalkitseminen

• Järjestyshäiriöistä ilmoittaminen

• Lisäavaimien tilaaminen ja uudelleensarjoitukset

• Asukasneuvonta

Teksti Satu Kärki – kuvitus Getty Images