Asumisen aikana

Täältä löydät ohjeet asumisen aikaisiin asioihin.

Isännöinti ja huolto

Mitä asioita isännöitsijä hoitaa?

Isännöitsijän vastuulla on talosi juokseva hallinnointi sekä talon asumisolosuhteista huolehtiminen. Hänen kontollaan on myös talon korjausohjelman ja talousarvion toteuttaminen. Siis se, että kiinteistö voi hyvin ja että ylläpito-, huolto- ja korjauskustannukset pysyvät kurissa. Isännöitsijä huolehtii myös tiedonkulusta, jotta tiedät mitä kotitalossasi tapahtuu.

Voit olla yhteydessä isännöintiin muun muassa asukastoimintaan, remontointiin tai järjestyshäiriöihin liittyvissä asioissa. Helppo tapa asiointiin on täyttää sähköinen palvelupyyntölomake.

Muistathan toimittaa isännöitsijälle myös kaikki muutostöitä ja remontteja koskevat ilmoitukset ja suunnitelmat hyväksyttäväksi.

Isännöintitoimiston yhteystiedot löydät aina rappukäytävän ilmoitustaululta, Kotiavain-asukassovelluksesta ja täältä.

Milloin on syytä ottaa yhteyttä huoltoyhtiöön?

Huoltoyhtiö vastaa siitä, että kiinteistön ja asunnon viat tulevat nopeasti korjatuiksi ja kiinteistön laitteet huolletuksi. Huolto auttaa esimerkiksi silloin kun olet unohtanut avaimesi, asunnon varustukseen kuuluvassa kodinkoneessa on vikaa, jos hana vuotaa, parvekkeen ovi tai jokin ikkuna ei mene kiinni. Huolto hoitaa lisäksi yhteiset tilat ja piha-alueet sekä lumityöt, hiekoituksen, nurmikon leikkuut ja rikkaruohojen kitkennän. Helppo tapa ilmoittaa vioista huoltoyhtiölle on täyttää sähköinen vikailmoituslomake.

Muuttaessasi tee huoltoon tulo- tai lähtöilmoitus.

Milloin ja miten teen vikailmoituksen?

Sinun on aina ilmoitettava asunnossa tai yhteisissä tiloissa huomaamistasi puutteista ja vioista.
Tarkkaile siis vesihanojen, wc:n huuhtelulaitteiden, lämmitys-, ilmanvaihto-, sekä sähkölaitteiden toimintaa ja kuntoa – myös yhteistiloissa. Jos havaitset vikoja tai puutteita, ilmoita niistä suoraan huoltoyhtiölle täyttämällä sähköinen vikailmoituslomake. Linkki vikailmoituksen täyttämiseen löytyy myös Kotiavain-asukassovelluksesta. Voit ottaa huoltoyhtiöön yhteyttä myös puhelimitse, yhteystiedot löytyvät täältä.

Mikäli huomaat kiireellisesti korjattavan vian (esimerkiksi vesivahinko, sähkövika tai oven avaaminen) illalla tai viikonloppuna, ota välittömästi yhteyttä huoltoyhtiön päivystykseen.

Haluan tehdä muutoksia asunnossani. Miten toimin?

Sinulla on mahdollisuus tehdä kohtuullisia, asumismukavuutta parantavia muutoksia tai remontteja. Muutostyölupahakemuksen saat isännöitsijältä. Voit myös tulostaa sen tästä.

Huomioithan, että sinun on aina noudatettava erillistä remontointiin liittyvää ohjeistusta. Tutustu huolellisesti Näin remontoit kotiasi -osioon. Siitä selviää esimerkiksi onko muutos sellainen, joka tulee tilata ammattilaiselta. Joissakin tapauksissa saatat joutua ennallistamaan muutostyön alkuperäistä vastaavaksi.

Uudiskohteessa muutostöitä ja omia remontteja ei saa tehdä takuuaikana (2 vuotta). Lisäja muutostöistä on aina sovittava isännöitsijän kanssa. Poismuuton yhteydessä esimerkiksi omalla kustannuksella tapetoidut ja maalatut seinät saattaa joutua ennallistamaan alkuperäistä vastaavaksi.

Huomaa, että olemme jakaneet muutostyöt kolmeen luokkaan:

  1. Sallitut työt, joista riittää ilmoitus isännöitsijälle ennen remontin aloittamista. Nämä ovat omakustanteisia, eikä niitä hyvitetä sinulle. Ilmoituksessa tulee kertoa käytettävät materiaalityypit ja koodit (esim. märkätiloissa voi käyttää vain märkätiloihin soveltuvia tuotteita).
  2. Sallitut työt, joiden aloittamiseksi tarvitset isännöitsijän luvan ja mahdolliset työohjeet. Osa näistä töistä on hyvitettäviä, kunhan toimitat materiaaleista kuitit. Hyvitettävät muutostyöt kuoleentuvat joko 3, 5 tai 10 vuoden kuluessa niiden maksupäivästä. Hyvitys tehdään muuttaessasi pois asunnostasi, mikäli työ ei ole kuoleentunut.
  3. Kielletyt, joita ovat mm. kaikki rakennuslupaa vaativat muutostyöt paitsi parvekelasitus.